Wednesday, August 3, 2011

Hari ini 3 Ramadhan......sudah 3 hari seluruh umat Islam berpuasa......1 Ramadhan kusambut dengan linangan airmata........AIRMATA PENYESALAN...mungkin ini satu permulaan baru dalam hidupku....tersedar dari segala kekilafan lalu...terduduk aku.....menangisi satu kenyataan yang amat memeritkan........memilukan...kerana kesilapan diriku sendiri.......dunia kurasakan seolah2 hilang seketika....hidupku gelap...suram.....penuh penderitaan......aku hanya mampu menangis,....setiap masa aku merayu minta kesalahan dimaafkan......tetapi......hingga kini....tiada jawapan......diam seribu bahasa.....mugkin terlalu besar kesalahanku yang aku lakukan.......melukan hati semua orang........menyakiti perasaan semua orang.......mungkin tiada lagi maaf buat diriku....yang hina dan penuh dosa.....aku hanya mampu berdoa.....agar hatinya dilembutkan....untuk memaafkan ku.........insan yg dahulu dicintai dan disayangi sepenuh hati.........kini tidak lagi...........aku akan terus menanti...menunggu...untuk meminta maaf,untuk menebus segala dosa2 ku yang lalu...........moga masih ada ruang kemaafan buat diriku....yang hina.....yang penuh dosa ini.......

Terlalu hiba kurasakan........hari ini aku melihat ibuku...berdoa....manadah tangan....sambil menagis.....mengigil seluruh tubuhku,,,,,,,,melihat keikhlasan hati seorang ibu....yang tidak putus mendoakan kesejahteraan anaknya,,,,,aku memndang dengan penuh sayu.....berlari aku mendapatkan ibuku...aku memeluk ibuku.......kami saling berpelukan....menangis bersama.........kukesat airmata ibuku....ibuku berkata...'mak malu...mak sedih....begitu banyak dugaan yang menimpa kita...'aku terdiam...hanya mampu tunduk menagis......didalam hatiku berkata......semua yang berlaku...adalah salahku....ku akui semua salahku........betapa berdosa nya aku....melukakan hati ibuku,,,,,...kupeluk ibuku...ku berkata..mak...doakan orang mak.....maafkan orang mak...orang banyak dosa dengan mak...."

Ibuku bangun dan berkata.........xpela...tolong lipatkan mak punya telekung...lepas2 pergi buat air...sambil tersenyum.... aku bingkas bangun.....melakukan pe yg disuruh oleh ibuku.....sambil menangis......dan terus menangis....diluar.....cuaca begitu gelap.....mendung ........suram...........rintik2 hujan mulai turun....seolah2 memahami perasaanku.........airmata ku terus mengalir membasihi pipi.......

Sebentar kemudian abahku pulang......ku pandang wajah abahku....begitu keletihan sekali.....berpanas...menahan lapar dan dahaga...berpuasa....dalam usia separuh abad....abahku masih bekerja...........sayu ku lihat wajah abahku...setelah apa yang berlaku...tidak sekali aku melihat abahku menitiskan airmata....tapi kutahu....jauh disudut hati abahku......abahku bersdih...walaupun tidak diluahkan dengan kata2....tergambar perasaan sedih diwajah abahku........ kulihat abahku selalu termenung.....ditambah dengan sakit yang dihadapi oleh abahku...seringkali kudengar abahku batuk....kadang2....kelihatan seperti sedang menahan sakit.........aku hanya mampu memndang....dalam hatiku...berkata Ya Allah...betapa kejamnya aku....melukakan hati kedua orang tuaku......mak abah...ampunkan dosa2 anakmu ini.....'penyesalanku...mungkin tidak berguna lagi.......aku hanya ingin menggembirakan hati kedua orang tuaku.......ingin membalas jasa kedua orangtuaku.....Ya ALLAH...berilah aku kesempatan....untuk melakukan itu......'

Hari ini...ku berjanji akan berubah.....meninggalkan semua sikap burukku selama ini......menebus semua kekilafanku.......bertaubat....agar dosa2 ku diampunkan....Ya ALLAH.......aku berjanji kerana Mu...berilah aku kekuatan....berilah aku perlindungan agar aku tidak memungkiri janjiku......berilah aku petunjuk dan hidayah Mu Ya ALLAH....agar aku selalu berada dijalan yang Engkau redhai...........Alhamdulilah...Segala puji bagi Allah.........

'CINTAILAH SESEORANG ITU YANG MENCINTAI ALLAH YANG ESA'

' Boleh jadi kamu amat menyukai sesuatu hal itu....padahal ia amat buruk bagi mu..'
'Boleh jadi juga kamu amat membenci sesuatu itu....sedangkan ia amat baik bagimu..'
Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui apa yang tidak kita ketahui...
 




No comments:

Post a Comment